lördag, oktober 14, 2006

celebrity spotting, mm

Hej alla!

Ledsen att det dröjt så himla länge för mig att komma med ett inlägg från NYC men nu är det äntligen dags.

Nu har jag varit här i två veckor och det har varit bra, med fint väder förutom två kvällar då det regnade (båda dessa kvällar jobbade jag sent och fick sen stå ute i regnet ganska länge och vifta efter en taxi). Jag promenerar till jobbet och det tar ca en halvtimma på morgonen. På kvällen verkar det kunna gå lite snabbare, jag antar att det beror på att det är färre människor ute som man måste trängas med. Måste erkänna att det var ganska coolt första dagarna när jag gick till jobbet och det helt plötsligt slog mig att min jobbpromenad nuförtiden innefattar Central Park och Fifth Avenue... Igår tog jag en ny väg till jobbet och gick då förbi en espresso bar som heter Fika! insåg då att jag läst om den i somras, om några svenska killar som skulle öppna ett ställe. Jag gick så klart in och köpte en Gevalia-cappuccino och de säljer bilar och blåbärssoppa och grejer så det kan ju bli ett bra ställe att ha framöver.

På jobbet var det faktiskt lite småförvirrat första morgonen med en personalansvarig som aldrig dök upp men på tisdagen var det lite mer ordning. Jag hade det väl ganska lugnt första veckan men fick en del jobb och en glad överraskning var att jag fick veta att i måndags var det Columbus Day så då var vi lediga. Den här veckan har jag fortsatt jobba i ett "riktigt" ärende och det känns som det går ganska bra. Kommande måndag och tisdag ska jag vara på kurs i Boston, en internutbildning och det är ganska många från kontoret som ska åka. Det börjar tidigt måndag morgon så jag åker upp med tåget söndag kväll. Folk som jag jobbar verkar snälla och i allmänhet hjälpsamma men vi får väl se om det är några som man kan ha lite kul med också. I princip ALLA är gifta!

Jag har så klart ägnat en del tid åt att fixa praktiska saker, som till exempel öppna bankkonto (de använder checkar här!) vilket tog typ en 1,5 timme och ansöka om ett social security number (typ personnummer). Den ansökan ordnades på ett skruffigt typ socialkontor där jag fick vänta i en timme bland ett gäng missnöjda bidragstagare. vissa yttrade sitt missnöje mer högljutt än andra och till slut började jag oroa mig för att ngn galning skulle komma in och skjuta vilt omkring sig. Det gick dock bra men jag har inte fått svar på ansökan än. Får väl se vad som händer.

På fritiden har jag faktiskt inte gjort så mkt förutom att handla grejer till lägenheten och förra söndagen åt jag brunch med Scott och Åsa som jag var i alperna med i våras och som också nyss flyttat hit. Jättetrevliga. Lägenheten är fin och läget är bra men när jag landade förra söndagen kändes det ju lite märkligt att stå där i en helt tom lägenhet och veta att man skulle bo där den natten. Jag gav mig iaf ut direkt och köpte en tv (viken jag inte kunde titta på förrän ngn varit där och installerat kabel-tv) och sen en uppblåsbar madrass och lite toapapper och grejer. Slutligen lite snacks och två DVD och sen låg jag på min uppblåsbara madrass med datorn i knät och kollade DVD tills jag somnade. Så här knarkarkvartigt har jag haft det:



Till slut kom sen iaf cable guy förra fredagen och då kunde jag äntligen börja använda min nya fina flatscreen, surfa hemma och faktiskt få ett telefonnummer. Tack och lov finns en bra mataffär här i närheten som även har en bra avdelning med typ salladsbar och annan färdig mat som man kan plocka ihop själv och ta med hem och äta. Alla mina köksgrejer är ju nedpackade på en båt som just nu tuffar över Atlanten ngnstans (hoppas det inte blir blub-blub-blub...) så det har varit väldigt tomt även i köket. Till slut har jag iaf köpt två muggar och en tallrik och några plastbestick. Splitternya, rostfria spisen, micron och diskmaskinen är dock fortfarande helt oanvända...



Men så igår, äntligen, kom min leverans från IKEA. Jag hade ju ringt och beställt grejer redan hemma från Sverige för att få grejerna i princip på en gång när jag kom hit men den gubben funkade inte. När jag inte hade hört ngt från IKEA efter några dagar ringde jag och fick då reda på att min order hade blivit cancelled eftersom jag hade lämnat ett svensk telnummer som kontaktinfo (det är tydligen för svårt för dem att ringa utomlands...). Jag gjorde beställningen igen och då blev det problem pga att jag betalade med ett utländskt kreditkort. Efter att jag faxat över lite passkopior och grejer gick det iaf igenom och igår kväll kom jag hem till en lägenhet full av kartonger. En av fördelarna med att ha doorman i huset är att de fixar sånt som att ta emot leveranser, så jag behövde inte vara hemma och ta emot dem. Det var som vanligt en jävla strid att skruva ihop grejerna (det är såna gånger som det är lite segt att behöva göra allting själv) men efter några timmar satt jag till slut i min nya bäddsoffa och kollade på tv (uppställd på min nya tv-bänk) med en mugg vin och lite snacks på mitt nya coffee table. Etter att jag sen slocknat i soffan kunde jag för första gången på mkt länge sen släpa mig in i sovrummet och faktiskt få sova i en säng. Mycket skönt!




Så, nu sitter jag här i soffan och bloggar och solen skiner ute och det är lördag förmiddag. Det finns fortfarande möbler att montera ihop (bl a sätta ben på sängen, men den är för tung så jag klarar det inte själv - ser fram emot ditt besök Andrea!) och jag borde eventuellt jobba en stund men jag tror jag ska ta mig ut snart och kanske ta med mig tidningen och äta mig en liten brunch. Hoppas alla har det bra därhemma eller i Afrika. Jag saknar er och ser fram emot era besök!

btw. jag har sett följande kändisar: Tim Robbins, Regis Philbin, Anderson Cooper. kram

9 Comments:

Blogger M said...

Otroligt roligt att se dina nya möbler, det blev ju jättebra! Schysst att du hinner se lite kändisar som du kan skvallra om också. Är detta i dina kvarter, jobbets eller på vägen till jobbet?

söndag, oktober 15, 2006 9:32:00 fm  
Blogger up said...

Tim Robbins - Soho
Anderson Cooper - mina kvarter
Regis - jobbets kvarter

söndag, oktober 15, 2006 6:40:00 em  
Blogger em said...

Superkul att se hur du fått i ordning det!! Även kul att få veta lite mera om första tiden i ditt nya land, helt galet som sagt att du har gångväg till jobbet genom Central Park bl a... Träffade du de svenska killarna på fiket?

måndag, oktober 16, 2006 2:53:00 em  
Blogger Andrea said...

Jag är stum av lycka! Anderson Cooper står på min liggalista! Stackars M, han räknade kanske inte med att AC skulle bo i dina kvarter. För det har jag bestämt att han gör.

Ser verkligen jätteschysst ut med soffa och flatscreen, jag kommer nog sitta där några timmar... Trots att jag landade från London i går kväll är jag redan aspeppad för NY! Yipii!

onsdag, oktober 18, 2006 5:05:00 em  
Blogger up said...

ajajaj, da far vi nog slass om Anderson (eller dela pa honom;)! han ar pa mina liggalista ocksa och jag kan saga att han blev inte mindre intressant efter jag sett honom irl, snarare tvartom! CNNs studio ligger alldelse i narheten av dar jag bor och alltsa dar jag sag honom sa chansen finns att vi kan fa se honom igen. Sag honom i mataffaren, han skulle nog kopa en snabb middag innan sandning.

ska bli askul nar du kommer. soffan ar faktiskt riktigt skon!

onsdag, oktober 18, 2006 5:52:00 em  
Blogger Andrea said...

ja, det vore ju osannolikt att han säger nej till en threesome med två svenska skönheter!

onsdag, oktober 18, 2006 6:10:00 em  
Blogger up said...

hahaha, nej sa dum kan han val knappast vara. Forutom att han ar en major dreamboat ar han ocksa en Vanderbilt, sa han har nog en hel del stalars undanstoppade...

onsdag, oktober 18, 2006 7:21:00 em  
Blogger Martin said...

Jo vars stålar har han gott om, men vad är en åldrande, grånande karl (varför är det bara såna du lyckas spotta, UP ;-)) mot härliga mig. UP - du får i uppdrag att obstruera hela den här liggaprocessen för Andrea! Rik filantrop... hrmpf.

onsdag, oktober 18, 2006 8:58:00 em  
Blogger up said...

hahaha - som sagt, jag har inga problem med att obsturera for Andrea, det kan ju bara gynna mig!:) Jag ska gora mitt basta bade i den delen och vad galler att spotta lite fler ynglingar. Nu tror jag iofs inte att Anderson ar sa himla gammal, han ar nog mest bara graharig - men sa ser han ju darmed ack sa distingerad ut... och kanslig ar ju han ocksa

onsdag, oktober 18, 2006 9:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home