fredag, oktober 07, 2005

tgi friday

Känner mig lite lättare i sinnet när jag trampar till jobbet på min röda cykel, rak i ryggen. Fredag känns alltid bra! En lektion inställd - eleverna på vetenskapsakademin och labbar, skön start på dagen. Sölar bort hela fm med att göra småsaker och kolla mailen och fylla i närvaro och andra prylar som egentligen inte känns som om man gjort något ordentligt men som måste göras och alltid tar lååång tid.
Sedan lektion 2 och 3 där lektion 3 var mest anmärkningsvärd, jag försöker mig på progressiv pedagogik med "Spelet om stolta Rom" typ rollspel som ska få dem att förstå Roms väg från ministad till storrike och fall. Dom ska slå tärningar och betala skatt och köpa får/slavar/kor osv. Blev sådär... alldeles för mycket fokus på vad ett får kostar och för lite på vad som händer i riket och varför. Mitt i allt sitter dessutom två elever och hånglar och två andra sms:ar för fulla muggar - jag tvingar förbrytarna att böta med åkrar i spelet, dom blir rätt sura över det men ordningen är något så när återställd.
Eftermiddagen ägnas åt planering inför nästa vecka och sedan startar en ny tradition i B33 - fredagsöl på arbetsrummet. Så nu sitter jag här efter två öl och är ganska påverkad, skön känsla... Ses i morgon!