tisdag, november 29, 2005

De gamla gubbarna

Till idag hade mina elever fått i uppdrag att skriva en berättelse om två kompisar som skulle vara med om ett äventyr. De flesta flickorna hade långa beskrivningar av hur kompisarna såg ut, hur de var klädda osv. Många av pojkarna hade skrivit om lite småfarliga äventyr. Sedan har vi då den här sötnosen till kille som väljer att döpa sin berättelse till:

"De gamla gubbarna".
"Bengt och Sten är i Afrika för att fira Bengts födelsedag. Han ska bli 85 år. Ikväll ska de ut på safari. Då träffar de på en lejonunge som tappat bort sin mamma. Sten och Bengt hittar lejonmamman. De blev kompisar med hela lejonflocken."

Slut på storyn. Tyckte att det var en sådan skönt annorluna berättelse om helt andra grejer än övriga hade fokuserat på! De flesta andra hade också betydligt längre berättelser...

3 Comments:

Blogger up said...

Skön story! Den får väl högsta betyg?!

Ser fram emot när TS åker till Afrika för att fira våra 85-årsdagar:)

tisdag, november 29, 2005 2:16:00 em  
Blogger M said...

Jag är dock tveksam till upphovsrätten här. Känner mycket väl igen storyn från en Bamse, hur noga kollar du upp deras uppsatser så att de inte likt kjets elever snor material från the net?

tisdag, november 29, 2005 2:25:00 em  
Blogger em said...

Å fan. Vi som har pratat om att man får inspireras av andra författare...

Nu ska jag gå och leta matchande vantar till min alldeles för stora 60-talskappa som jag trots allt köpte igår. Den luktar gammalt! Måste nog kema den innan användning. Och sy in den. Börjar ångra köpet.

tisdag, november 29, 2005 4:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home