fredag, november 18, 2005

läraryrkets gissel

Började morgonen med att visa en dokumentär om Fox news (vi jobbar med media) den är mycket bra och man får på ett tydligt och roligt (läs ironiskt) sätt se hur nyhetsrapportering i USA kan gå till när den är som sämst. Är mycket nöjd med detta inslag i undervisningen då jag anser att det är LÄRORIKT! Nu är det tydligen inte alla elever (se nedan) som befinner sig i skolan för att lära, I´m chocked!!

Innan filmen sätter igång så får jag ta en diskussion med en elev som 1: tycker att det här är så TRÅKIGT, jag svarar lite käckt att allt inte kan vara kul 2: hon tycker att politik är helt OINTRESSANT och inte helt oväntat även tråkigt, jag undrar varför hon går sam där samhällskunskap är ett av de största ämnena, hon himlar bara trött med ögonbrynen 3: hon säger att hon inte fattar engelska, nu börjar jag ruttna på hennes klagande och svara snävt att det kommer att finnas svensk text (tror ni att hon ger sig???) 4: grande finale - hon säger att hon inte kan läsa texten för hon sitter för långt bak, jag föreslår att hon ska flytta fram och nu börjar det komma rök ur mina öron.... hon säger: nej det tänker jag inte göra, jag går därifrån eftersom jag har hört att det är straffbart att slå elever i huvudet.

Genast kommer elev två fram till mig och frågar om hon verkligen måste vara med, jag säger att jag inte riktigt förstår frågan - det är lektion varför skulle hon inte behöva vara med? Hon svara att hon redan sett dokumentären och jag säger (redan sur efter det förra samtalet) att hon måste själv bestämma om hon vill skolka, det kan inte jag tala om för henne när hon ska göra. Hon skriker då med ett mycket surt tonfall - JAG HATAR DEN HÄR FILMEN; JAG VÄGRAR VARA HÄR! Jaaaa, vad gör man som lärare / slavdrivare?? Det ironiska är att denna aktivitet var valfri, dom valde mellan det och annan grej - jag undrar i tysthet över hur intelligent man är om man väljer att göra något man hatar?!

Lektion två för dagen var harmonisk och till lektion tre kom exakt 0 antal elever... mystiskt...

Eftermiddagen har jag ängnat åt att lämna in en friårsansökan och dricka öl på arbetsrummet, nu måste jag nog tyvärr jobba lite också. Ser verkligen fram emot att ses i morgon, kram katarina (börjar bli lite packad...)

1 Comments:

Blogger up said...

galna elever! du är duktig som står ut. tack o lov att du får tillfälle att ta dig en liten bläcka imorrn...

fredag, november 18, 2005 7:54:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home